Στις ευρωπαϊκές χώρες και σε κάποια Πανεπιστήμια συχνά τίθεται για τους παραπάνω λόγους προϋπόθεση για να εισαχθεί κάποιος σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα να υπάρχει μία minimum εργασιακή εμπειρία.
Αυτή είναι η φάση της Παρθένου, που στην ουσία απουσιάζει σήμερα από τη θεωρητική εκπαίδευση, παλιότερα όμως ήταν πολύ ευρείας εφαρμογής μέσα από το θεσμό της μαθητείας. Οι τεχνικές σχολές επίσης εφαρμόζουν το θεσμό της πρακτικής άσκησης για να προσομοιώσουν τη φάση της Παρθένου, μόνο που συχνά η εφαρμογή γίνεται, αφού έχουν γίνει οι τριτοβάθμιες σπουδές.
Η φάση της Παρθένου μας υποδεικνύει ότι οι έφηβοι πριν αρχίσουν τις ανώτερες σπουδές τους είναι καλό όπως στην αρχαιότητα να μαθαίνουν μία πρακτική τέχνη. Άλλος μπορεί να μάθει κιθάρα, άλλος να φτιάχνει προγράμματα υπολογιστών, άλλος να επισκευάζει αυτοκίνητα. Σε κάθε περίπτωση η μάθηση πρέπει να είναι πρακτική και δίπλα σε κάποιο δάσκαλο που θα δώσει την κατάλληλη καθοδήγηση.
Έχοντας προσωπικά βιώσει τη διαδικασία ανώτερων σπουδών μετά από εργασιακή εμπειρία, δεν μπορώ να μην δώσω ιδιαίτερη έμφαση στο γεγονός ότι η πρόσληψη και το κριτήριο αξιολόγησης των γνώσεων που παίρνει κανείς στις σχολές, αφού έχει δουλέψει στη ζωή του δεν έχει καμία σχέση με την παθητική απομνημόνευση που συνήθως κάνει, όταν δεν έχει περάσει από αυτή τη φάση.
Το στάδιο της Παρθένου λοιπόν είναι πολύ σημαντικό στη μαθησιακή διαδικασία κι αν και πολλές τριτοβάθμιες σχολές σήμερα δε λειτουργούν σαν Πανεπιστήμια αλλά σαν τεχνικές σχολές και θα μπορούσαν να θεωρηθούν έμμεσα ως φάση της Παρθένου, στην πραγματικότητα αυτή η φάση μπορεί να υλοποιηθεί μόνο μέσα στο ίδιο το εργασιακό περιβάλλον.
Μόνο μετά από εργασιακή εμπειρία 2-3 ετών μπορεί ένας νέος να έχει τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να επιλέξει σωστά την ειδικότητα ειδίκευσης του (όταν θα έχει δει τι έχει ζήτηση και σε τι είναι καλός στην πράξη ο ίδιος) αλλά και να έχει και το επαρκές κίνητρο να μάθει, προκειμένου να βελτιώσει την ήδη υπάρχουσα εργασιακή του θέση.
Η λογική της διά βίου μάθησης στην ουσία μας εισάγει σε τέτοιους κύκλους συνεχούς εκπαίδευσης όπου περνάμε διαδοχικά από φάσεις Παρθένου / Τοξότη.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΛΙΑΣ
Αστρολόγος, Δάσκαλος Αστρολογίας, Συγγραφέας