Τελευταία φάση μάθησης θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η φάση των Ιχθύων ή του 12ου οίκου. Η μάθηση που συμβολίζεται από αυτό το ζώδιο έχει να κάνει κυρίως με την συναισθηματική μας ωριμότητα όπως αυτή αναπτύσσεται καθώς μεγαλώνουμε.
Κι εδώ η κοινωνία μας δεν έχει τους απαραίτητους θεσμούς μάθησης, που να υποστηρίξουν αυτή τη διαδικασία. Μόνο έμμεσα θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό το ρόλο μπορεί να τον παίζουν οι ψυχολόγοι ή παλιότερα οι πνευματικοί.
Γεγονός είναι όμως ότι αυτή η φάση της εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντική για όσους από μία φάση και μετά στη ζωή τους έχουν πλέον να κάνουν με άλλους ανθρώπους. Είτε καλούνται να διοικήσουν άλλους, είτε κάνουν κάποιο επάγγελμα που προσφέρει υπηρεσίες σε συνανθρώπους, η συναισθηματική αυτή ωριμότητα είναι απαραίτητη προκειμένου η εργασία αυτή να γίνεται σωστά. Οι διαδικασίες ανάλυσης και εποπτείας που υποχρεώνονται να περνάνε οι σύμβουλοι ψυχοθεραπείας θα μπορούσαμε να πούμε ότι αντιστοιχούν στην εκπαιδευτική φάση των Ιχθύων ή του 12ου οίκου. Με αυτή τη φάση κλείνει στην ουσία ο κύκλος της μάθησης των ανθρώπων καθώς έχουν περάσει από όλα τα στάδια που είναι απαραίτητα για να έχουν μία ολοκληρωμένη εκπαίδευση.
Τελειώνοντας αξίζει να σημειώσουμε την έμφαση που δίνει ο Steven Arroyo στην εκπαίδευση των Αστρολογικών Συμβούλων τους οποίους ως επάγγελμα διακρίνει από τους Αστρολόγους. Κατά τον ίδιο τρόπο που ο ψυχολόγος κι ο ψυχοθεραπευτής είναι δύο διαφορετικά πράγματα, ο Αστρολόγος (σκέτο) μπορεί κάλλιστα να είναι ικανός να ερμηνεύσει ωροσκόπια ή να κάνει προβλέψεις, αλλά δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι είναι σε θέση να χειριστεί τα συναισθήματα των ανθρώπων που ζητούν από αυτόν καθοδήγηση, όταν πάει να παίξει το ρόλο του Αστρολογικού Συμβούλου.
Για το λόγο αυτό ο Arroyo πιστεύει ότι για έναν επαγγελματία που είναι ήδη Αστρολόγος και γράφει σε περιοδικά ή κάνει προβλέψεις, εάν θέλει να γίνει Αστρολογικός Σύμβουλος θα πρέπει να περάσει από πρόσθετη εκπαίδευση, ανάλογη αυτής που περνάνε οι Ψυχολόγοι όταν θέλουν να προχωρήσουν και να γίνουν Ψυχοθεραπευτές, δηλαδή, να κάνει συνεδρίες προσωπικής ανάλυσης για να δει τα δικά του θέματα, να αποκτήσει επόπτη, να κάνει πρακτική εκμάθηση μεθόδων επικοινωνίας με τον πελάτη και μετά από όλα αυτά να ξεκινήσει να παίζει το ρόλο του Συμβούλου.
Τις απόψεις αυτές, ερχόμενες, από έναν από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στο χώρο της Αστρολογίας τα τελευταία χρόνια διεθνώς αξίζει ίσως να τις δούμε με προσοχή και περίσκεψη τουλάχιστον σε σχέση με τα όσα ξέρουμε ως τώρα και με την περπατημένη της Αστρολογικής Εκπαίδευσης που υπάρχει σήμερα.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΛΙΑΣ
Αστρολόγος, Δάσκαλος Αστρολογίας, Συγγραφέας